Pierniczki (nie tylko na święta!)

Święta już dawno za nami, a ja nie zdążyłam nacieszyć się piernikami. Jednak czy są to ciastka, które można przygotowywać raz w roku? Zdecydowanie nie! Bardzo szybko się je przyrządza, a dzięki przyprawom korzennym smakują wyśmienicie. Przed Bożym Narodzeniem wypróbowywałam przepis zasięgnięty z bloga Moje wypieki. Pierwsza partia zniknęła tak szybko, że nie zdążyłam zrobić zdjęć i dlatego dopiero teraz wrzucam ten przepis.

Składniki (na ok. 50-70 ciastek):pierniki

  • 1/4 szklanki miodu (2-3 czubate łyżki)
  • 80 g masła
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1 jajko
  • 2 i 1/4 szklanki mąki pszennej
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1,5 – 2 łyżki przyprawy korzennej do piernika
  • opcjonalnie: kakao, cynamon

 

Miód, cukier i masło roztopić w rondelku, przestudzić. Sypkie składniki wsypać do miski, dodać jajko i wymieszać łyżką. Przelać zawartość rondelka do miski. Wymieszać wszystko na gładką i jednolitą masę. Ciasto można odstawić na chwilę do lodówki, aby się lepiej wałkowało, ale nie jest to konieczne. pierniki

Ciasto rozwałkować i powykrawać ciasteczka. Niestety nie dorobiłam się jeszcze wykrawaczek o ciekawych kształtach, więc musiała wystarczyć tylko szklanka i kieliszek od wódki ;). Poukładać ciasteczka na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Nastawić piekarnik na 180 stopni. Piec ok. 10 min. Przestudzić i schować do pojemnika, aby za szybko nie zniknęły 😉

Nie zauważyłam, żeby pierniki bardzo stwardniały. Jednak lubię twardsze ciastka – jak dla mnie można je jeść od razu i nie czekać aż odleżą 3 tygodnie w zamkniętym pojemniku.

 

Krytyk nr 1: Kruche, nie za słodkie, ale nie gorzkie – nie trzeba nawet robić do nich polewy.

Krytyk nr 2: Trzeba uważać, żeby nie sypnąć zbyt dużo przyprawy korzennej, bo mogą zrobić się gorzkie.

Skomentuj

